Porten till Alvaret

Porten till Alvaret
Foto: Annika Lund

måndag 20 augusti 2012

Tankesmedja

Jag har tidigare, en kort tid efter vår folkomröstning skrivit om att vi borde sätta upp en tankesmedja för att engagera medborgare i att ge ideer och utveckla hela Mörbylånga kommun. Jag drog igång det genom att börja prata med intressanta personer som jag visste hade ideer på vad man skulle kunna göra. Det som så mycket annat visade sig bli lite tungt att dra, och det rann tyvärr ut i sanden.

Det var ju rätt mycket som kom i vägen då tyvärr,  tiderna blev lite hårdare och jag personligen fick en hel del annat att tänka på. Men när jag nu ska göra en ordentlig nystart av bloggen, så tänkte jag att det kanske vore en bra ide att ta upp detta initiativ igen.

Tanken med smedjan är att bilda en grupp av människor från olika delar av kommunen och med olika åldrar och bakgrund. Denna grupp skulle utveckla ideer och skapa en bild över hela kommunen på ett sådant sätt att en utveckling kan ske över hela området, en utveckling som gynnar alla byarna neråt ända ner till Långe Jan. Jag har mött så mycket kraft och vilja när jag nu varit runt och pratat med människor på ön, en kraft och vilja som inte hittar något forum att verka i, så en tankesmedja kanske skulle kunna vara ett av dessa forum.

Resultaten från tankesmedjan är tänkt att ställas till samtliga partier för att påverka och ge nya ideer för utveckling, även att bli regelbundet publicerat i tidningar och på webben, detta så att alla får del av det och kan inspireras att komma med kommentarer, förslag mm till en fortsatt utveckling.

Jag har fått ett antal intressanta personer som vill delta i en sådan grupp nu, och kommer tillbaka i ämnet lite senare. Lägger även upp mitt första utkast till Tankesmedja, med ide och möjligheter för en sådan, (När jag har klurat ut hur man lägger upp dokument här :-) )

Ciao
Lars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar