Porten till Alvaret

Porten till Alvaret
Foto: Annika Lund

söndag 25 september 2011

Summering av veckan som gick

Ja det har ju, äntligen, blivit lite debatt kring den Öländska gasen i veckan i alla fall, och det är ju bra. Jag trodde ett tag att det skulle fortsätta med tystnad kring ämnet.

Det är bra att tidningarna börjar undersöka och skriva om det, så att folk på ön får upp ögonen på vad som planeras i detta, och därmed kan börja söka info om området och bilda sig en uppfattning, för eller emot en gasutvinning.

Har ju haft lite ordväxling med Berne Klysing under veckan också, kanske blev lite raljerande men så blir det ju ibland :-). Vad jag mest vänder mig mot i hans artikel är ju att han just som politiker tycker det är fel med så kallad utomparlamentarisk verksamhet och kallar de som vill motsätta sig gasutvinningen för miljöaktivister, detta som ett lite nedvärderande ord.

För det är enligt min mening bara av godo när befolkningen engagerar sig i sitt närområde, och vill ändra på saker och ting, speciellt när det, som i detta fall, finns påtagliga risker med vad som planeras.
Sådana initiativ och grupperingar skulle tas tillvara mer av politikerna tycker jag, och inte ses som något störande element som rubbar politikernas, annars så lugna o trygga vardag.
Nej mer engagemang av detta slag, så kommer vi att få en bättre och aktivare kommunpolitik till gagn för alla på Ön.

Berne nämnde ju lite om kommunsammanslagningen i sitt svar till mig, och just denna historia, skulle ha mått bra av tidigare och större medborgarengagemang.
För, även jag, tror på att Öland skulle kunna bli bra mycket bättre med bara en kommun på sikt. Men inte på det viset som politikerna då försökte göra det.

Kan ni tänka er om det vore så att politikerna istället för att försöka driva igenom en sammanslagning, skulle ha inbjudit till debatt, och en strategi och visionsframtagning bland medborgarna. Uppmuntrat till grupper att arbeta med frågan, istället för att själva smyga med det, tänk så många kreativa idéer som kunde kommit fram då, för jag är övertygad om att viljan och idéerna finns. För Öland skulle kunna ha en mycket större bofast befolkning än idag, och därmed bli en levande ö i alla dess delar, och inte som idag, långsamt avfolkas i de yttre delarna, med en ständigt minskande service som driver på avfolkningen ytterligare.
Men tyvärr tror jag detta kommer att ta rätt lång tid, för de två kommunernas politiker visar fortfarande på att de inte kan samarbeta, utan snarare försöker ta hem sina egna delar, och arbete för sin egen lilla del av ön, inte se det som en helhet.
Resultatet av denna oförmåga ser vi just i den minskande turistströmmen till Öland, man talar om att vi tappat ca 300 000 besöksnätter på ön.

Om Öland ska växa och få en ökande turistnäring, så måste vi börja samarbeta mellan kommunerna först, så att hela ön kan marknadsföras, och att hela ön kan utvecklas. För om vi inte utvecklar alla delarna, så kommer allt att minska, både bofast befolkning och turister, och det förlorar vi alla på. Och om detta fortgår, ja då kommer det inte vara några problem med att borra efter gas här heller, för det kommer inte vara någon här som protesterar mot det.

Men jag återkommer i detta lite senare, har ett förslag som jag varit inne på tidigare, en sk tankesmedja :-), ja jag vet, det ordet kom ju upp nyligen med borgerliga exempel, typ Timbro, kanske missade lite där, sossarna har ju också sina tankesmedjor, så kanske skulle undvikit att bara hänga ut borgarna för det, går lite fort ibland :-).

Ja det var mina reflektioner efter veckan, vi får se vad nästa har med sig i bagaget.

Ciao Lars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar