Porten till Alvaret

Porten till Alvaret
Foto: Annika Lund

söndag 10 maj 2009

Det är dags att börja ta folkomröstningen på allvar nu

Mindre än en månad kvar till folkomröstningen, och det är bara några få som diskuterar och debatterar frågan.

Vad ska vi göra för att få igång debatten och sprida informationen?

För om politikerna inte vill ha debatten, så måste ju någon annan sätta igång den. Vad jag är lite orolig för, är att det bara blir ett fåtal som debatterar, skriver insändare, bloggar mm, att intresset ligger kvar på en låg nivå och därmed valdeltagandet.

För det är inte lätt för oss enskilda medborgare att hitta ut, att få igång en större informationsspridning och debatt. Vi har ingen stor plattform att tala ifrån, och det tar tid att skapa en.

Det är därför jag eftersökt aktiviteter från politikerna, vilket verkar vara omöjligt tyvärr.
Vad återstår då? Jo medierna, tidningar, radio och TV, vilket ansvar har dom i detta?
Givetvis borde dom ta upp frågan mer, kanske med lite mer vinklade reportage, där det ifrågasätts mer. Som det är nu så tycker jag att det mesta av rapporteringen har varit lite lamt, och det har inte synts så mycket. Samtidigt ska jag ju villigt erkänna att Ölandsbladet har ju startat sin valblogg, och tar snabbt och villigt in de insändare som skrivs i området, och det ska dom ju ha en eloge för. Men min oro är att det kanske inte läses av så många, att det passerar i det allmänna bruset, och jag skulle vilja se fler som uttalar sig, ger sina åsikter så att vi får lite fart i det hela.

För folkomröstningen är viktig, frågan om en eller två kommuner är viktig. Det tycker i alla fall jag, och jag hoppas att det är fler där ute i stugorna som tycker likadant.

Som ni kanske förstår av min text ovan, så trevar jag lite, söker finna vägar som kan engagera, men vet inte riktigt hur det ska gå till.

Är det någon läsare som har idéer? Kom med förslag, i kommentarerna under artikeln, eller sänd ett mail till olandsval@hotmail.com om det känns bättre, jag vet att alla inte vill skriva öppet här på bloggen.

Ciao Lars

1 kommentar:

  1. Hej :-)
    Kul att du tittar på kommentarerna också :-).
    Du kanske skulle skriva en kommentar du också :-)

    Vore trevligt med flera kommentarer så vi kan se vad andra tycker i detta ärende.

    Ciao Lars

    SvaraRadera