Porten till Alvaret

Porten till Alvaret
Foto: Annika Lund

måndag 4 maj 2009

Välkommen till Ölands Väl

Hej o välkommna till den nya Bloggen Ölands Väl.

Jag heter Lars Nilsson-Lund, och jag startade denna blogg som en reaktion på, vad jag tycker, våra alltför inkrökta Politiker, och framför allt det som händer i den stundande folkomröstningen om En eller Två kommuner på vår Ö. Jag skall återkomma till omröstningen i ett senare inlägg men kort så ser det ut som följer.

- En utredning är beställd och genomförd av kommunen, och den säger ingenting tyvärr.
- Informationen har varit praktiskt taget noll till medborgarna på Ön
- Folkomröstningen är lagd till EU-valet, garanterat lågt valdeltagande
- Partierna vill inte ta ställning och inte skapa debatt i frågan
- Utan debatt och information så kommer politikerna göra som dom vill.

Nej lägg folkomröstningen i det ordinarie kommunalvalet så tvingar vi politikerna att ta ställning och informationen och debatten kommer igång.

Ja det var lite av orsaken till att starta bloggen, men sedan så tänkte jag att utöver detta så kanske det är dags att vi skapar ett forum för att ta fram ideer och åsikter om vad som är bra och mindre bra på vår Ö. Hur vi kan utveckla den och skapa en levande kommun som inte avfolkas i vissa delar på grund av att servicen försvinner mm. Ja kort sagt ett forum för ideer och kanske också en liten nagel i ögat på våra kära kommunpolitiker och dess fullmäktige.

Bloggen skall vara ett forum för alla som bor på Öland, och som har tankar och åsikter om vår vackra Ö.

Här skall man kunna vädra det mesta om hur vi kan utveckla Öland och hur vi ska få våra politiker att börja tänka på medborgarna, och därmed skapa en möjlighet att leva och bo på hela Ön med en godtagbar service nivå.
Mén nu säger kanske någon att det blir ju bara mina ideer. Ja en blogg är ju sådan att det är jag som har den som tar upp frågorna, men vi ska nog hitta en väg att kunna ändra lite på det, dels så hoppas jag att kommentarerna till inlägg skapar nya frågor, och då ska jag ta upp och lägga ut dom. Sen så får vi se vad vi kan göra med mail och liknande så att alla kan komma till tals här.

Ja det var lite av vad jag tänkt mig, det ska bli intressant att se och följa vad ni vill göra ev den :-).

Ciao Lars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar